Diferenta dintre Moda si Stil
Moda nu este
inventată și impusă de cineva, nu în zilele noastre, când fiecare iși
poate crea stilul care ar oglindi personalitatea lui. Faptul că designerii
lansează unele tendințe nu înseamnă că ei ne-o dictează, ci doar
o reprezintă, deoarece, ca oricare alt domeniu, acesta are nevoie de liderii
săi.
Revistele de top care îngloabă tematica modei doar ne propun idei pentru ceea
ce este trendy în anumite sezoane, dar scopul lor nu este de a uniformiza
lumea, ci de a trezi în oameni dorința de a se schimba, de a crea, de a exterioriza spiritul
prin vestimentație, încălțăminte, accesorii și chiar prin atitudine. Trebuie să ne bucurăm de libertatea pe care o avem
acum în expunerea și impunerea noastră personală în societate, deoarece lumea în care moda își are începuturile a fost
cu mult mai crudă, ghidându-se de principiul: “Cine e mai puternic, acela
stapânește toate gusturile și părerile.”
Dacă
am analiza, spre exemplu, proveniența pantalonilor cu dungă, aceștia au apărut absolut
întâmplător. Prințul Galles, fiind invitat la o recenție, a îmbrăcat pantalonii care au stat o zi
întreagă în valiză și au format vestita dungă, iar cei prezenți acolo au luat aceasta
drept o nouă tendință în modă și a doua zi toată înalta societate purta pantaloni „șifonați”. Mai mult,
deseori, tendințele în modă porneau de la faptul că diverși reprezentanți ai societății înalte aveau defecte
fizice și încercau, astfel, să le ascundă. De exemplu, moda la gulerele
înalte a fost lansată de soția lui Fillip al III-lea care avea gâtul foarte lung.
Desigur, aceasta a făcut ca necesitatea reginei să devină modă. Un alt exemplu
poate fi peruca care a fost lansată de regele francez Ludovic al XIV-lea pentru
a-și acoperi nodulii pe
care-i avea pe cap. Deci, începuturile modei nu țin de artă, de expresia
ființei umane, așa ca acum, ci de imitarea
celor mai sus puși.
Moda,
orice nu am spune, este, în primul rând, o industrie, o marfă care se cumpără și se vinde. Nimeni
niciodată nu a negat acest fapt. Dacă totuși tablourile, cărțile, muzica se cumpără și se vând, de ce nu ar fi și moda un bussines? Oamenii
care activează în acest domeniu se împart în două categorii : cei pentru care arta este pe primul loc și cei care crează doar
pentru a vinde. Moda trebuie să fie, mai întâi, o plăcere și mai apoi o sursă de bani.
Cei mai renumiți designeri, precum Karl Legerfeldt, Dolce & Gabbana, Versace, Louis
Vuitton, Armani, Prada, Gucci și alții fac milioane de dolari pe an, vânzând colecțiile de fiecare dată ca pe
pâine caldă. Legerfeldt nu degeaba este în fruntea acestei liste. Conform unor
statistici, el este cel mai bogat designer din lume, venitul său atingând în
2012 cifra de 125 milioane de dolari.
O altă
întrebare ar fi de ce cumpărăm, bine, cineva foarte bogat cumpără tot ceea ce
crează designerii? De regulă, fac aceasta nu pentru că le-ar plăcea într-adevăr
îmbrăcămintea sau încălțămintea dată, ci pentru că sunt brand-uri, pentru că au eticheta prinsă la
spate. Desigur, sânt unele lucruri unice, originalitatea cărora nu poate fi
pusă la indoială, dar majoritatea articolelor sunt supraapreciate. Și totuși, bogătașii consideră drept sensul
vieții lor să cumpere
tot ce produc cei cu nume mari.
Hainele pot fi cumpărate, dar stilul personal-nu. Nu vorbim despre cei care
plătesc cuiva ca să fie bine îmbrăcați, pentru că ei chiar își “cumpără”, în sensul propriu, imaginea, ci de
un mod personal de a privi lumea și de a-i spune ceva prin aspectul exterior. În fiecare zi
comunicăm celor din jur ceva despre noi fără ca să ne dăm seama, deci, trebuie
să avem grijă de cum arătăm, căci dacă ceva din ceea ce purtăm nu se
conformează personalității noastre, oamenii își vor forma o primă părere greșită. Menționez „prima părere”,
deoarece odată ce deschizi gura poți obține două rezultate: să confirmi că ești și în interior așa precum arăți sau contrariul.
Pentru mine, moda este un fel de artă pe care îmi place să o studiez, ale
cărei expresii uneori mă uimesc și a cărei istorie aș dori să o știu. Aceasta este motivul existenței și activității îndelungate ale
unor reviste precum Cosmopolitan, Vogue, Bazar, Elle și multe altele, care pot fi
ghiduri pentru cei ce vor să cunoască lumea bizară, dar fascinantă a
fashion-ului.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu